Bactiguard Årets arbetsgivare 2018

Hanna Stjärne Joanna Halvardsson Prinsessan Sofia Christian Kinch vd Bactiguard
Hanna Stjärne vd SVT och Christian Kinch Bactiguard årets arbetsgivare

Bactiguard mottog igår Visa vägen-priset som Årets arbetsgivare. Priset, som kallats Sveriges viktigaste arbetsmarknadspris, tilldelas företag och eldsjälar som visar vägen på arbetsmarknaden genom att öppna möjligheter för personer med funktionsvariationer.

Vinnarna av Samhalls Visa vägen-pris tillkännagavs vid en ceremoni på Vasateatern i Stockholm, i närvaro av H.K.H Prinsessan Sofia. Bactiguard fick priset Årets arbetsgivare för sitt arbete med att öppna möjligheter och bryta utanförskapet på arbetsmarknaden för personer med funktionsvariationer.

Motivering Visa Vägen-priset 2018, Årets arbetsgivare: Bactiguard
Årets arbetsgivare har mångfald som grund för sin affärsidé. Här finns en kompromisslös övertygelse om individens förmåga att tillföra företaget ett kompetensförsprång genom medarbetarnas funktionsuppsättningar. Årets arbetsgivare skapar ett team med olika talanger och lyckas driva ett spjutspetsföretag i sin bransch som klarar att konkurrera internationellt och på samma gång säkra jobben i Sverige. Ett urstarkt bevis på att mångfald ger flerfald i belöning.

2015 flyttade Bactiguard in i ett nytt integrerat huvudkontor i Tullinge, söder om Stockholm. Ett strategiskt beslut i samband med flytten var att flytta hem produktion från Kina och inleda ett samarbete med Samhall. Deras medarbetare ansvarar nu för produktionen av Bactiguards infektionsförebyggande katetrar. Samarbetet har utvecklats mycket väl och utgör nu stommen i vår svenska produktionsanläggning

”Samhalls medarbetare har kommit att bli en väldigt viktig del av vår personalstyrka. De arbetar med högteknologisk produktion som utförs i ett kliniskt rent rum och endast nås via slussar,” säger Christian Kinch, Bactiguards VD.

”Att vinna priset som Årets arbetsgivare i Sverige känns fantastiskt. Den mångfald och kompetens Samhalls medarbetare bidrar med hjälper oss att växa och bli starkare i kampen mot vårdrelaterade infektioner”, fortsätter Christian Kinch.

”Det handlar inte om att vara snäll. Jag brukar säga att jag är en resultatorienterad entreprenör med hjärta; vi måste få resultat och samtidigt bidra till samhället. Det tycker jag att samarbetet med Samhall är ett levande bevis på, det ger oss resultat och främjar samtidigt integration,” avslutar Christian Kinch.

Samhalls Visa Vägen-pris kallas även ”Sveriges viktigaste arbetsmarknadspris” och delas sedan 2008 ut till arbetsgivare och eldsjälar som på ett exceptionellt sätt visar vägen på arbetsmarknaden genom att arbeta inkluderande och se till funktion före hinder hos sina medarbetare.

I september röstades Bactiguard fram som regionvinnare i ABC-området i kategorin Årets arbetsgivare och gick då tillsammans med de andra 8 regionala vinnarna vidare till den nationella finalen, där Visa Vägen-juryn nu valt ut de nationella segrarna.

I år var det omkring 700 kandidater till de två priskategorierna (Årets arbetsgivare och Året eldsjäl) och nästan 30 000 personer hjälpte till att sålla fram de 18 finalisterna, som tävlade om de prestigefyllda priserna i finalen.

Cecilia Edström, CFO, mobil: +46 72 226 23 28

Om Visa vägen-priset
Visa vägen-priset delas ut av Samhall och uppmärksammar de som går i bräschen för personer med funktionsnedsättning och bryter deras utanförskap på arbetsmarknaden.

Priset går till de arbetsgivare och eldsjälar som förstår att det är viktigare att se till vad en människa kan, i stället för till vad de inte kan. Helt enkelt till de som är kloka nog att se till en persons funktionsuppsättningar. Inte för att vara snälla och vilja väl, utan för sitt eget företags bästa. Läs mer: https://visavagen.samhall.se/bactiguard-ar-arets-arbetsgivare/

Om Samhall
Samhall är en av Sveriges största serviceleverantörer. Företaget har över 24 000 medarbetare i hela landet och erbjuder tjänster inom allt från städ, tvätt och fastighetsskötsel till logistik, tillverkning och omsorg. Samhall ägs av svenska staten och omsätter årligen sju och en halv miljarder kronor. Företagets kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten åt personer med funktionsnedsättning genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag.