Bactiguard expanderar på fyra nya marknader i Latinamerika

Promedon at Bactiguard

English version attached as .pdf

Bactiguard har tecknat ett exklusivt distributörsavtal med Promedon om att sälja hela Bactiguards portfölj av produkter i Argentina, Brasilien, Chile och Mexiko. Genom detta partnerskap exanderar Bactiguard sin marknadsnärvaro till 41 marknader globalt.

Det svenska medicinteknikbolaget Bactiguard har tecknat ett exklusivt distributörsavtal med Promedon, ett internationellt bolag med verksamhet i fler än 50 länder. Promedon är ledande inom forskning, utveckling och produktion av innovativ medicinsk teknologi. Bolaget har också en ledande ställning som distributör av medicinska produkter på den latinamerikanska marknaden. Promedon kommer att marknadsföra och sälja hela Bactiguards portfölj av produkter för infektionsprevention, katetrar och tuber för urin-, luft- och blodvägarna, i Argentina, Brasilien, Chile och Mexiko.

Bactiguard expanderar i och med detta sin marknadsnärvaro från 37 till 41 länder globalt och etablerar sig tillsammans med Promedon på några av de mest befolkade marknaderna i världen.

Bactiguard har redan erhållit myndighetsgodkännanden för merparten av produktportföljen i Brasilien, Chile och Mexiko. På dessa tre marknader kan försäljningen komma igång inom de närmaste månaderna. Processen för att få godkännanden i Argentina har initierats men är inte avslutad.

Johan Rugfelt, VD för Bactiguard: “Vi är glada och stolta över partnerskapet med Promedon, då vi i ett slag expanderar vår marknadsnärvaro rejält tillsammans med en ledande innovatör och distributör på de största latinamerikanska marknaderna. Tillsammans kommer vi att förbättra patientsäkerheten, rädda liv och spara kostnader för sjukvårdssystemet.”

Lucas Olmedo, CFO och Vice VD för Promedon: “Vi ser en mycket stor potential i att kunna erbjuda Bactiguards portfölj av produkter till sjukhus och patienter i Latinamerika. Vårdrelaterade infektioner är ett enormt problem, såväl globalt som på våra marknader, och förekomsten av multiresistenta bakterier ökar. Genom att erbjuda Bactiguards produkter kommer vi att kunna minska användningen av antibiotika, förbättra patientsäkerheten och sänka sjukvårdskostnaderna i fyra stora latinamerikanska länder.

Vi etablerar oss på en attraktiv marknad för Foleykatetrar, endotrakealtuber och centrala venkatetrar som totalt uppgår till mer än 100 miljoner dollar. Vi ser ljusa utsikter och ett behov av denna kostnadseffektiva teknologi på de största marknaderna i Latinamerika.”

Från vänster: Christian Kinch, grundare & styrelseordförande Bactiguard, Lucas Olmedo, Vice President & CFO Promedon, Johan Rugfelt, VD Bactiguard.

Linda Nyberg, kommunikationsdirektör på Bactiguard
linda.nyberg@bactiguard.se, Tel: 08-440 58 80