Bactiguard inleder samarbete med MAQUET inom intensivvård

Bactiguard och MAQUET Critical Care AB (MAQUET), ett bolag i Getingekoncernen, inleder ett samarbete för att utveckla Bactiguard®-belagda kateterar för intensivvårdspatienter.

Bactiguard har som strategi att expandera licensverksamheten. MAQUETs mål är att utöka portföljen av avancerade monitoreringsprodukter för användning inom intensivvården. Mot den bakgrunden har företagen tecknat ett intentionsavtal. Avsikten med avtalet är att utveckla katetrar med Bactiguard-beläggning, som motverkar vårdrelaterade infektioner, för användning i intensivvården. En förstudie har inletts i syfte att kunna ingå ett utvecklings- och leveransavtal för den globala marknaden.

”Vi är mycket stolta och glada över samarbetet med MAQUET och Getingekoncernen. Det har potential att expandera vår licensverksamhet både geografiskt och med nya produkter”, säger Johan Rugfelt, Bactiguards VD.

”MAQUET är en ledande global leverantör av medicinska system. Genom att applicera Bactiguards beläggning på MAQUETs produkter kan vi tillsammans förebygga vårdrelaterade infektioner. Denna typ av infektioner är kritiska för intensivvårdspatienter och en av vår tids största utmaningar”, fortsätter Johan Rugfelt.

För ett antal år sedan inleddes ett strategiskt licenssamarbete med CR Bard, Inc (Bard) i USA. Sedan dess har Bactiguard-belagda urinvägskatetrar blivit marknadsledande i USA och Japan. Bactiguards strategi är att utöka licensverksamheten med fler licensavtal utöver det framgångsrika avtalet med Bard.

Informationen är sådan som Bactiguard Holding AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-06-02, kl 08.00

För mer infromation, vänligen kontakta:

Johan Rugfelt – VD
johan.rugfelt@bactiguard.se