Bactiguard lanserar Hydrocyn aqua i Grekland

Bactiguard fortsätter lanseringen av Hydrocyn® aqua (Hydrocyn) på den europeiska marknaden genom att ingå ett nytt partnerskap med Lifecyn S.A. (Lifecyn) i Grekland. Samarbetet baseras på ett exklusivt distributionsavtal för Bactiguards Hydrocyn-sortiment med produkter för desinfektion och sårvård.

”Att lansera Hydrocyn-sortimentet i Grekland är en viktig milstolpe. Detta är den första europeiska lanseringen sedan vi introducerade Hydrocyn på den svenska marknaden förra året. Lifecyn har dokumenterad och gedigen erfarenhet av att marknadsföra premiumprodukter till konsumentmarknaden. Det är en av anledningarna till att vi valde Grekland som första marknad för vår europeiska expansion och jag är övertygad om att det kommer att bli fler”, säger Cecilia Edström, VD.

Hydrocyn® aqua ingår i Bactiguards portfölj av infektionsförebyggande produkter sedan förvärvet av Vigilenz i början av 2020. Hydrocyn lanserades i Sverige i mars 2020 och nu fortsätter lanseringen med fokus på Europa, Mellanöstern, Indien och Sydostasien.

Hydrocyn är en alkoholfri och pH-neutral produktlinje som innehåller hypoklorsyra, samma ämne som kroppens immunceller använder i sitt försvar mot smittsamma organismer. Hydrocyn dödar effektivt de flesta virus, bakterier och svampar som orsakar infektioner utan att irritera eller vara retande för huden eller kroppen i övrigt.

Lifecyn är ett privatägt företag inriktat på att förse konsumenter med innovativa, vetenskapligt dokumenterade produkter och sårvårdslösningar. Företaget har lång erfarenhet av den grekiska och andra europeiska marknader, med en distributionskapacitet som täcker hela landet. Lifecyn fokuserar på premiumprodukter för konsumentvård som främjar människors säkerhet, hälsa och personliga välbefinnande.

Gabriella Caracciolo, CFO och vice vd, mobil +46 72 141 62 49