Bactiguard rapporterar ökade intäkter och förbättrat rörelseresultat för andra kvartalet 2014

Andra kvartalet (april-juni 2014)

• Intäkterna uppgick till 31,2 (22,1) Mkr, en ökning med 41 % jämfört med motsvarande period föregående år
  • EBITDA, exklusive kostnader i samband med börsnoteringen, uppgick till 5,2 (3,8) Mkr, en ökning med 36 %
  • Periodens resultat för kvartalet uppgick till -44,1 (-13,8) Mkr, motsvarande -2,04 (-0,69) kr per aktie och har påverkats negativt av kostnader relaterade till börsnoteringen och marknadsvärdering av obligationslån om totalt 32 Mkr
  • Operativt kassaflöde för kvartalet uppgick till -8,3 (-5,8) Mkr, motsvarande -0,39 (-0,29) kr per aktie
  • Som ett resultat av genomförda ny- och kvittningsemissoner under perioden ökade bolagets soliditet från 20 % per den 31 dec 2013 till 58 % och nettoskulden minskade från 479,5 Mkr till 22,5 Mkr

Första halvåret (januari-juni 2014)

• Intäkterna för perioden uppgick till 65,7 (50,6) Mkr, en ökning med 30 % jämfört med motsvarande period föregående år
  • EBITDA för perioden, exklusive kostnader i samband med börsnoteringen, uppgick till 15,0 (10,1) Mkr, en ökning med 48 %
  • Periodens resultat uppgick till -63,7 (-17,2) Mkr motsvarande -3,06 (-0,86) kr per aktie
  • Operativt kassaflöde uppgick till 9,4 (-9,6) Mkr motsvarande 0,45 (-0,48) kr per aktie

Väsentliga händelser under andra kvartalet

• Notering på NASDAQ OMX Stockholm
  • Bactiguards teknologi får regulatoriskt klartecken i Kina
  • Bactiguard inleder samarbete med MAQUET inom intensivvård
  • Publicerad klinisk studie i USA visar på signifikant effekt av Bactiguards infektionshämmande teknologi
  • Bactiguards BIP Foley katetrar godkända för nya patientgrupper
  • Bactiguard expanderar i södra Afrika
  • Professor Kenneth Chien vetenskaplig rådgivare till Bactiguard

Bactiguards VD Johan Rugfelt kommenterar kvartalet:

”Det andra kvartalet var mycket intensivt och kännetecknades av förberedelser inför börsnoteringen, arbete med att etablera samarbeten på nya marknader och nya licensaffärer. Samtidigt pågår processer för produktgodkännanden på flera marknader och vi har förstärkt kompetensen i bolaget med nyrekryteringar.

Intäkts- och resultatmässigt var det andra kvartalet starkare än motsvarande period föregående år. Vi ökade intäkterna med 41 % och förbättrade EBITDA (exklusive kostnader i samband med börsnoteringen) med 36 %, bland annat till följd av nytecknade distributörsavtal i södra Afrika och högre försäljningsintäkter. Även licensintäkterna var högre än föregående år, men det är främst en följd av tidigarelagda order och valutapåverkan.

Noteringen på Nasdaq OMX ägde rum 19 juni. Med noteringen uppnådde vi ett viktigt mål, nämligen att refinansiera bolaget och skapa möjligheter för expansion och tillväxt. Vår nettoskuld har minskat från ca 480 Mkr vid årsskiftet till ca 22 miljoner kronor per sista juni och de årliga räntekostnaderna sjönk i ett slag från 50 till drygt 25 miljoner kronor.

Bactiguard har en väl beprövad teknologi, en egen produktportfölj, stabila intäktsströmmar i form av licensaffärer och marknadsnärvaro i 50 länder. Vi har också den finansiella styrka som krävs för att bygga vår organisation och stärka kompetensen på försäljnings- och marknadssidan, så vi får utväxling på de investeringar vi gjort under de senaste åren. Vi kan nu på allvar börja bearbeta den svenska och europeiska marknaden.”

Delårsrapporten för Bactiguard Holding AB (publ) för perioden januari-juni 2014 finns nu tillgänglig som PDF.

Informationen är sådan som Bactiguard Holding AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-08-15, kl. 08:00.

En telefonkonferens på engelska för investerare, analytiker och media kommer att hållas idag klockan 10:00, där VD Johan Rugfelt och CFO Fredrik Järrsten presenterar och kommenterar delårsrapporten samt svarar på frågor.

Rapporten och en presentation kommer att finnas tillgängliga på Bactiguards webbplats www.bactiguard.se för nedladdning.

För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring +46 851999354

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Rugfelt, VD, växel: +46 8 440 58 80
Fredrik Järrsten, CFO, mobil: +46 725 500 089