Bactiguard uppvisar stark utveckling för 2013, utser ny VD och utvärderar notering på NASDAQ OMX

Bactiguard offentliggör idag bokslutskommunikén för 2013, vilket är första året då bolagets hela produktportfölj inom infektionskontroll varit leveransklar. Styrelsen har utsett Johan Rugfelt till ny verkställande direktör och även beslutat att utvärdera förutsättningarna för en notering av bolagets aktier på NASDAQ OMX Stockholm.

Starkt helårsresultat 2013 med nya produktportföljen

2013 är det första året då bolagets egenutvecklade produktportfölj för infektionskontroll – Bactiguard Infection Protection (BIP) – inkluderat produkter för samtliga tre fokusområden urin-, luft- och blodvägar. För helåret 2013 redovisar Bactiguard intäkter på 131,1 Mkr och ett rörelseresultat om 11,2 Mkr, vilket motsvarar en marginal på 8,5%. Det utökade produktportföljerbjudandet har starkt bidragit till den positiva resultatförändringen jämfört med föregående år. Intäkterna för fjärde kvartalet blev 47,9 Mkr med ett rörelseresultat om 17,6 Mkr. Den positiva utvecklingen förklaras huvudsakligen av ökad försäljning till Irak, som inkluderar betydande leveranser av två nyutvecklade produkter, centrala venkatetrar och endotrakealtuber.

Bactiguard utser ny verkställande direktör

Styrelsen har utsett Johan Rugfelt till ny verkställande direktör för Bactiguard Holding AB. Johan Rugfelt kommer närmast från posten som vice VD och kommer att tillträda 1 mars 2014. Johan Rugfelt har arbetat på Bactiguard sedan 2010. I samband med Johan Rugfelts tillträde blir bolagets nuvarande VD, Christian Kinch, arbetande styrelseordförande. Nuvarande styrelseordförande, Thomas von Koch, kvarstår som styrelseledamot.

Bactiguard har även anställt Fredrik Järrsten som ny finansdirektör och ansvarig för strategi och affärsutveckling. Han kommer närmast från vårdföretaget Aleris. Nuvarande finansdirektör, Martin Öhman, kommer att arbeta kvar i Bactiguard under en övergångsperiod.

Påbörjad process för utvärdering av notering på NASDAQ OMX Stockholm

Bactiguards styrelse har påbörjat en process för att utvärdera förutsättningarna för att notera bolagets aktier på NASDAQ OMX Stockholm inom 18 månader. En notering bedöms kunna bidra positivt till bolagets tillväxtmöjligheter och göra Bactiguards arbete med att förhindra vårdrelaterade infektioner mer känt bland kunder, media och investerare.

För ytterligare information kontakta:

Martin Öhman
CFO
08-440 58 61

Linda Nyberg
076-006 19 15

Bactiguard är ett svenskt medicinteknikföretag som utvecklar, tillverkar och exporterar ett patenterat ytskikt som motverkar bakterietillväxt på sjukvårdsprodukter. Företagets teknologi förhindrar vårdrelaterade infektioner och bidrar till lägre vårdkostnader och minskad antibiotikaanvändning. Bactiguard-behandlade urinvägskatetrar är marknadsledande i USA och Japan, och de senaste åren har bolaget tagit fram en egen produktportfölj med behandlade katetrar för urin-, luft- och blodvägar. Bactiguard är inne i en stark expansionsfas med fokus på nya marknader i EU, Mellanöstern, Asien och Sydamerika. Företaget har ca 60 anställda med huvudkontor i Stockholm och produktionsanläggningar i Markaryd och Malaysia.

Biblioteksgatan 25
Läs mer på www.bactiguard.se