Bactiguards årsstämma samt årsredovisning 2013

Pressmeddelande 25 april 2014

Vid årsstämman i Bactiguard Holding AB (publ) den 24 april 2014 beslutades följande:

• Årsstämman fastställde resultaträkningen och balansräkningen för 2013 samt beslutade att ingen utdelning för räkenskapsåret 2013 skulle lämnas och att Bolagets ansamlade vinstmedel skulle balanseras i ny räkning. Årsredovisningen för Bactiguard Holding AB för räkenskapsåret 2013 finns nu tillgänglig som PDF och via denna länk: Årsredovisning 2013, Bactiguard Holding AB (publ). Bactiguard Holding AB – Årsredovisning 2013
  • Årsstämman beviljade styrelseledamöterna och verkställande direktören ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2013.
  • Styrelseledamöterna Christian Kinch (ordförande), Thomas von Koch, Ulf Mattsson och Mia Arnhult omvaldes. Stämman beslutade att styrelsearvodet ska vara 125 000 kronor för ordinarie ledamot och att en oförändrad ersättning om 3 600 000 kr skall utgå till styrelsens ordförande, men nu i form av styrelsearvode, varvid hänsyn tagits till att styrelsens ordförande arbetar motsvarande heltid för Bolaget. Vidare beslutades att inget arvode skall utgå för arbete i styrelsens utskott.
  • Vid konstituerande styrelsemöte efter årsstämman utsågs Christian Kinch till att fortsatt vara styrelsens ordförande. Vidare utsågs Christian Kinch, Thomas von Koch och Ulf Mattsson till att fortsatt vara ledamöter av ersättningsutskottet med Christian Kinch som utskottets ordförande. Mia Arnhult, Ulf Mattsson och Thomas von Koch utsågs till att fortsatt vara ledamöter av revisionsutskottet med Mia Arnhult som ordförande.
  • Årstämman beslutade att omvälja Deloitte AB som revisor för tiden intill slutet av nästa årsstämma.
  • Årsstämman antog det av styrelsen framlagda förslaget till Instruktioner för valberedningen, vars huvudsakliga innebörd är att en valberedning med sedvanligt uppdrag skall verka inför årsstämman 2015, att Bolagets tre röstmässigt största aktieägare per den 31 augusti 2014 skall utse var sin ledamot att tillsammans med styrelsens ordförande utgöra valberedning samt att namnen på valberedningens ledamöter ska offentliggöras så snart valberedningen utsetts.
  • Årsstämman antog det av styrelsen framlagda förslaget till Riktlinjer för ersättning till ledande befattningshavare som omfattar verkställande direktören och övriga ledningspersoner i Bactiguard, samt styrelseledamöter i den omfattning de erhåller ersättning utanför styrelseuppdraget. De antagna riktlinjerna anger i huvudsak att Bactiguard ska ha de ersättningsnivåer och villkor som är nödvändiga för att rekrytera och behålla ledande befattningshavare med den kompetens och erfarenhet som krävs för att bolagets verksamhetsmål ska uppnås, samt att den sammanlagda ersättningen ska vara konkurrenskraftig, rimlig och ändamålsenlig. Eventuell rörlig ersättning ska vara begränsad till 50% av fast lön.
  • Årsstämman bemyndigade styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen för tiden intill nästa årsstämma, med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt, besluta om emission av nya aktier inför eller i samband med en börsnotering av Bactiguard Holding ABs B-aktie på NASDAQ OMX Stockholm, i den mån sådan emission kan ske utan ändring av bolagsordningen. Bemyndigandet ska även innefatta rätt att besluta om att aktie ska kunna tecknas med kvittningsrätt.

Informationen är sådan som Bactiguard Holding AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 2014-04-25, kl 08.30.

För ytterligare information kontakta:

Johan Rugfelt VD 08-440 58 76

Fredrik Järrsten CFO 08-440 58 63

Bactiguard är ett svenskt medicinteknikföretag som utvecklar, tillverkar och exporterar ett patenterat ytskikt som motverkar bakterietillväxt på sjukvårdsprodukter. Företagets teknologi förhindrar vårdrelaterade infektioner och bidrar till lägre vårdkostnader och minskad antibiotikaanvändning. Bactiguard-behandlade urinvägskatetrar är marknadsledande i USA och Japan, och de senaste åren har bolaget tagit fram en egen produktportfölj med behandlade katetrar för urin-, luft- och blodvägar. Bactiguard är inne i en stark expansionsfas med fokus på nya marknader i EU, Mellanöstern, Asien och Sydamerika. Företaget har ca 60 anställda med huvudkontor i Stockholm och produktionsanläggningar i Markaryd och Malaysia.

Bactiguard Holding AB (publ) Biblioteksgatan 25 114 35 Stockholm Läs mer på www.bactiguard.se