Professor Kenneth Chien Scientific Advisor till Bactiguard

Professor Kenneth Chien blir Scientific Advisor till Bactiguard och kommer även att leda bolagets Scientific Board. Professor Chien är en internationellt erkänd auktoritet och pionjär inom hjärtforskning. 2013 rekryterades han till Karolinska Institutet från Harvard-universitetet i USA.

Vårdrelaterade infektioner är ett växande, globalt samhällsproblem. Förekomsten av multiresistenta bakterier ökar, och kostnaderna för sjukvården stiger snabbt. Bactiguards teknologi är mycket lovande för de miljoner hjärtpatienter som får kateterar implanterade varje dag. Diabetes är en betydande riskfaktor för vårdrelaterade infektioner och den huvudsakliga orsaken till hjärtsjukdom över hela världen.

Den teknologi Bactiguard utvecklat kan spela en stor roll för att reducera förekomsten av vårdrelaterade infektioner hos patienter i såväl utvecklings- som i utvecklade länder i närtid. Dessutom är kostnadseffektiviteten i teknologin tilltalande samt det faktum att den väsentligen reducerar risken att nya multiresistenta bakterier uppkommer och sprids, ” säger Professor Kenneth Chien.

Se en intervju med Professor Chien, Biträdande Professor Claes Hultling, Spinaliskliniken, Billy Södervall, uppfinnare av Bactiguard-teknologin och Bactiguards Styrelseordförande Christian Kinch via denna länk:

“Vi är hedrade och stolta över att Professor Chien valt att bli Scientific Advisor till Bactiguard. Kenneth Chien är en internationellt erkänd auktoritet och pionjär inom kardiolog och regenerativ medicin.

Samarbetet med Professor Chien är ett stort erkännande av Bactiguard och vår teknologi för att förhindra vårdrelaterade infektioner – en av de största samhällsutmaningarna i vår tid. Samtidigt öppnas spännande möjligheter att utveckla nya applikationer och utforska nya behandlingsområden där Bactiguards teknologi kan användas. Professor Chiens bidrag till styrelsens strategiska diskussioner kommer att vara ovärderliga,” säger Christian Kinch, styrelseordförande

Professor Kenneth R Chien MD, PhD

Professor Kenneth Chien blev utnämnd till Professor vid Karolinska Institutet 2013. Han är en internationellt erkänd auktoritet inom kardiologi, samt en pionjär inom utveckling av nya behandlingsstrategier för att förhindra angrepp och utveckling av hjärtsvikt. På Karolinska Institutet leder Professor Chien ett team av läkare och forskare i forskningen om det mänskliga hjärtats embryologiska utveckling. Målet är att hitta nya insikter om medfödd hjärtsjukdom hos barn samt nya vägar och principer för regenerativ medicin och läkning av skadade hjärtmuskelceller.

Professor Kenneth Chien hade tidigare Charles and Elizabeth Ann Sanders-professuren vid Institutionen för stamcells- och regenerativ biologi vid Harvarduniversitetet i Cambridge, USA. I juli 2005 blev han utsedd till vetenskaplig ledare vid Cardiovascular Research Center vid Massachusetts General Hospital i Boston. Han är mottagare av Pasarow Foundation Award, och medlem av Norska Vetenskapsakademin, Österrikiska Vetenskapsakademin, samt hedersdoktor vid Edinburghuniversitetet för sitt arbete. Han blev nyligen utsedd till Rådsprofessor av det Svenska Vetenskapsrådet, samt chef för Karolinska-Wallenberg Cardiovascular Initiative.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Edström – Kommunikationsdirektör
cecilia.edstrom@bactiguard.se