Var tionde patient smittas av sjukdomar när de lagts in på sjukhus i Sverige. Det visar Dagens Nyheters granskning av svenska sjukhus.

1 500 patienter dör varje år i onödan på svenska sjukhus. Över hälften av alla som får infektioner i vården har fått det via sin kateter. Det svenska medtechbolaget Bactiguard har en unik lösning för att förhindra vårdrelaterade infektioner med en unik yta som finns på urinvägs-, blodvägs- och luftvägskatetrar. I höstas vann Bactiguard sin första upphandling i Sverige i Kronobergs län och Blekinge. Vårdrelaterade infektioner är ett globalt problem och i USA och Japan har redan Bactiguards produkter använts av över 110 miljoner patienter.

Nästan var tionde patient i Sverige smittas av sjukdomar skriver i Dagens Nyheter den 12 december i en artikel som bl a listar de sjukhus i Sverige som har flest vårdrelaterade infektioner. I toppen på den listan finns Linköpings universitetssjukhus, Mälarsjukhuset i Eskilstuna och Karolinska som samtliga ligger över 12 procent. Läs mer på www.dn.se/nyheter/sverige/vi-maste-hitta-satt-att-minska-smittan>

Presskontakt:
Linda Nyberg, PR och Kommunikationsdirektör
www.bactiguard.se

Bactiguard är ett snabbt växande svenskt medicinteknikföretag, som tillverkar och exporterar ett patenterat ytskikt för infektionskänsliga produkter. Bactiguard®-behandlade urinvägskatetrar är marknadsledare i USA och Japan, länder med stora krav på sin sjukvård. Bactiguard har de senaste åren expanderat sin verksamhet till nya marknader, såsom EU, Kina och Mellan Östern, med ett starkt fokus på forskning och utveckling. Bactiguards portfölj omfattar dels BIP CIP – ett koncept för infektionskontroll samt katetrar belagda med Bactiguard®-ytan för urin-, luft och blodvägar.