Bactiguard utökar produktportföljen i Mellanöstern

Bactiguard kan nu erbjuda hela sin produktportfölj som förhindrar vårdrelaterade infektioner på marknaden i mellanöstern. Utöver BIP Foley katetern som redan finns, introduceras BIP Endotracheal Tube (BIP ETT) samt BIP Central Venous Catheter (BIP CVC).
Gulf Medical representerar Bactiguard i Saudiarabien, Bahrain och i Förenade Arab Emiraten av “Naghi Medical”. I Kuwait är det Advanced Technology Company (ATC) som representerar Bactiguard.

Bactiguard® belagda produkter bidrar till att vårdrelaterade infektioner minskar spridningen av antibiotikaresistenta bakterier, räddar liv och sparar pengar åt sjukvården. Produkten är en extremt tunn antibakteriell ytbeläggning av ädelmetall som hindrar bakterier att få fäste.

Över 125 miljoner patienter över hela världen har idag använt Bactiguard’s produkter och Bactiguard har gjort kliniska studier med över 80 000 patienter. Idag består Bactiguard’s produktportfölj av, Foley katetrar, Endotrakealtuber och Centrala venkatetrar.

Peter Mårtensson, Bactiguard President Middle East & Africa ser positivt på det fortsatta samarbetet med Gulf Medical och ATC med den utökade produktportföljen. ”Vi är väldigt glada och stolta över att våra viktigaste samarbetspartners i Gulf Cooperation Council (GCC) har valt att representera oss på sina respektive marknader med våra nya produkter BIP ETT och BIP CVC. Vi ser fram emot ett fortsatt framgångsrikt samarbete med Gulf Medical och ATC där vårt gemensamma mål är att reducera vårdrelaterade infektioner.”

Gulf Medical Company är en av de ledande medicintekniska distributörer i GCC länderna och omsätter drygt 300 miljoner dollar. Utöver Bactiguard representerar Gulf Medical andra respekterade företag som Maquet, Getinge, ArjoHuntleigh och Karl Storz.

ATC är den ledande medicintekniska distributören i Kuwait med en omsättning av drygt 150 miljoner dollar. ATC representerar många välkända företag som GE, Karl Storz, Getinge and Bactiguard.

Press kontakt:
Peter Mårtensson, President Middle East & Africa
Tel: +971 50 1139387
peter.martensson@bactiguard.com

Linda Nyberg, Vice President International Affairs’
Tel: +46 8 440 58 64
linda.nyberg@bactiguard.com
www.bactiguard.com

Bactiguard är ett snabbt växande svenskt medicinteknikföretag, som tillverkar och exporterar ett patenterat ytskikt för infektionskänsliga produkter. Bactiguard®-behandlade urinvägs-katetrar är marknadsledare i USA och Japan, länder med stora krav på sin sjukvård. Bactiguard har de senaste åren expanderat sin verksamhet till nya marknader, såsom EU, Kina och Mellan Östern, med ett starkt fokus på forskning och utveckling. Bactiguards portfölj omfattar dels BIP CIP – ett koncept för infektionskontroll samt katetrar belagda med Bactiguard®-ytan för urin-, luft och blodvägar.